Cours de français #5

Programme:

1. Musique Les parties du corps (herhaling)

2. Instruction : Parler du temps (praten over het weer)

3. Discussion : Quel temps fait-il ?

Aan het eind van de les kun je een vakantiekaart schrijven in het Frans.

1. Musique

2. Révision: carte mentale

  • Les parties du corps (tête, épaules, genoux, pieds….)
  • Dire où on a mal
  • Le / la / les + au / à la / aux

Gesprekjes geoefend? Sésame parcours 5 oefeningen gedaan?

3. Jeu : le temps

Memory & instruction Le temps qu’il fait

4. Musique & instruction

1. Il y a + nom : letterlijk Er is + zelfstandig naamwoord.

Bijvoorbeeld: Il y a du soleil of Il y a des nuages

2. Il + verbe Letterlijke vertaling: Het + werkwoord.

Bijvoorbeeld: Il pleut of Il neige

3. Il fait + adjectif Letterlijke vertaling: Het ‘doet’ + bijv. naamwoord.

Bijvoorbeeld: Il fait chaud of Il fait froid

5. Discussion: quel temps fait-il ?

ASTUCE : Les tics de langage (stopwoordjes)

Tics de langage pour parler comme un français! #shorts – YouTube

Les devoirs (huiswerk)

  1. Vul je mindmap verder in.
  2. Voer gesprekjes thuis en op school over het weer.
  3. Opdracht Sésame page 67: Schrijf een kaart aan een fictief persoon
    • vertel hoe het gaat / hoe je je voelt
    • vertel waar je bent
    • vertel wat voor weer het is – Zie voorbeeld op p 67

TIP: Maak eventueel langere zinnen met het verbindingswoord parce que (omdat)

Succes Sander! Bon courage!

Blijf op de hoogte:

DeFranseJuf.nl: onafhankelijk blog over Frans leren op een speelse manier.