Frans geheugenspelletje: Questions & réponses.

Stopwatch, pen en papier klaar? Spelen maar!

ERK-niveau: A1/ A2 (beginner)

Activiteit: Spreekvaardigheid.

Aantal spelers: minimaal 2.

Een grappig geheugenspel voor beginners om samen thuis te spelen of op school. Bij dit vraag- en antwoordspel – Questions & Réponses – moet je heel goed opletten! Je krijgt maar 2 minuten de tijd om een aantal spullen te bekijken en te onthouden. Weet jij het juiste antwoord op alle vragen van jouw tegenstander? Een leuke manier om woordjes te leren, bijvoorbeeld van schoolspullen, getallen en kleuren. Stopwatch klaar? Spelen maar!

Dit ga je leren / oefenen:

  • Vocabulaire (woorden):
    • schoolspullen (le matériel scolaire).
    • getallen van 1-20 (les chiffres et nombres de 1 à 20).
    • + eventueel kleuren (les couleurs).
  • Spreekvaardigheid: korte vragen stellen en antwoord geven, zoals:
    • Vraag: Il y a combien de crayons? (Hoeveel potloden zijn er?)
    • Antwoord: Il y a deux crayons (Er zijn twee potloden).
  • Grammatica:
    • meervoud van zelfstandige naamwoorden (le pluriel des noms).

Benodigdheden:

Foto A
Foto B
  • 1 printje van foto A en van foto B.
  • Pen en papier voor iedere speler.
  • een stopwatch of zandloper.

Oppassen! De twee tegenstanders/teams mogen niet van elkaar weten dat ze een verschillende foto hebben 😉

Voorbereiding

Zó gaat het spel:

NB. Hieronder staat de beschrijving voor het spel met 2 personen (plus spelleider). Wil je dit spel met meerdere personen spelen (met de klas bijvoorbeeld), maak dan 2 teams.

  • Iedere speler krijgt een foto (zie foto A en B bij benodigdheden).
  • De twee spelers hebben twee minuten om de foto te bekijken. Ze moeten zoveel mogelijk objecten onthouden en mogen op dit moment niets opschrijven.
  • Vervolgens leveren de spelers de foto’s in bij de spelleider. Ze hebben nog 2 minuten om zoveel mogelijk woorden op te schrijven, die ze onthouden hebben (une gomme, des ciseaux, un feutre, un crayon…). Deze lijst is handig voor de rest van het spel.
  • Dan deelt de spelleider de foto’s opnieuw uit. Maar…. PAS OP ! Speler A krijgt nu foto B en speler B foto A.
  • Nu moeten de spelers het geheugen van de ander testen….Stel om de beurt een vraag, zoals:
    • “Il y a combien de crayons?” (Hoeveel potloden zijn er?).
    • “Il y a combien de ciseaux?” (Hoeveel scharen zijn er?) Etcetera.
  • Vóór je iets zegt, moet je goed nadenken. Je mag namelijk maar één antwoord geven. Een goed antwoord is een punt. De teamleider houdt bij of de antwoorden correct zijn en schrijft de scores op.
  • Heeft iedere speler 5 vragen gesteld? Dan worden de punten geteld. De speler met de meeste punten heeft gewonnen.

TIP!

Je kunt het spel moeilijker maken of van thema veranderen:

GASTBLOG:

Dit artikel is geschreven door Régine Engelmann, taalassistent Frans op het Porta Mosana College in Maastricht en gedetacheerd door de Fédération Wallonie Bruxelles. Régine is tweetalig en is gek op spelletjes. Ze maakt ludiek lesmateriaal voor het Franse taalonderwijs…en nu dus ook voor de lezers van De Franse Juf. Laat je inspireren!

Amusez-vous bien! / Veel speelplezier!