Franse methodes basisonderwijs #1: En Action

Franse lesmethodes groep 7 en 8 Eventail-en-action-leerjaar-5En Action: degelijke lesmethode Frans voor 9-11 jarigen.  

In dit eerste artikel van de serie Franse methodes voor het basisonderwijs, heb ik gelijk een topper te pakken….Éventail-Junior En Action van de Belgische uitgeverij Van In voor kinderen uit groep 7 en 8 van de lagere school in Nederland (of 5e en 6e leerjaar in België).

Dit is deel #1 in de serie Franse methodes voor het basisonderwijs.

Banner En Action

Samenvatting Franse lesmethode “En Action”

De lesboeken en het digitaal materiaal van Éventail-Junior En Action stralen kwaliteit uit. Ik vind het een aantrekkelijke methode voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool. Ook de kinderen aan wie ik En Action liet zien waren overwegend enthousiast. Het tekstboek ziet er vrolijk en overzichtelijk uit en het werkboek biedt praktische en gevarieerde oefeningen. De bijbehorende website bingel.be,  waarmee de leerlingen zelfstandig kunnen oefenen, is ‘super tof’.  Wel vind ik – als gastdocent op Nederlandse basisscholen – de focus op België en de Vlaamse en Waalse vocabulaire een minpunt. Ook is de methode naar mijn idee wat aan de schoolse kant, met name op het gebied van woorden leren. Al met al zou ik Ëventail-Junior En Action  zeker aanraden voor Franse les in de laatste klassen van de basisschool. Het is niet de meest activerende methode die ik ken, maar wel de meest degelijke en uitgebreide. Leerlingen zullen zo een stevige Franse basis leggen, waar ze op de middelbare school hun voordeel mee kunnen doen.

Uitgebreide methodebespreking:

In deel 1 van de serie Franse lesmethodes basisonderwijs bespreek ik En Action van de Belgische uitgeverij Van In. En Action is primair gericht op leerlingen in de laatste twee jaar van het (Belgische) basisonderwijs (9-11 jarigen) en maakt onderdeel uit van een doorlopende leerlijn voor basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is naar mijn idee ook geschikt voor gebruik in groep 7 en 8 van de Nederlandse basisschool, al is het goed te realiseren dat er veel Belgische namen, woorden en uitdrukkingen gebruikt worden. Zo leren de kinderen zich voor te stellen met “Bonjour! Moi, je suis… [voornaam]” in plaats van “Bonjour! Je m’appelle … [voornaam]” , wat in Frankrijk gebruikelijk is.

“En Action straalt kwaliteit uit: de makers hebben er zichtbaar met deskundigheid en zorg aan gewerkt”.

A. Tekstboek (Livre de l’élève)


Leerjaar 5 (groep 7 voor Nederland): ISBN 978-90-306-5490-2

Leerjaar 6 (groep 8 voor Nederland): ISBN 978-90-306-6220-4

Nb. Het boek van leerjaar 6 kan je pas gebruiken na afronding van leerjaar 5.


De basisset voor de leerling bestaat uit een overzichtelijk tekstboek (livre de l’élève) en een werkboek (cahier d’activités) voor zowel leerjaar 5 (groep 7) als leerjaar 6 (groep 8). Het tekstboek bevat 20 hoofdstukken (unités) per leerjaar met veel kleurige plaatjes, foto’s en stripverhalen. De hoofdstukken zijn opgedeeld in terugkerende onderdelen, die aan de kleur te herkennen zijn: een basistekst, vocabulaire en grammatica, een extra tekst, een liedje en klastaal. Via dat laatste onderdeel worden de leerlingen aangemoedigd en geholpen veel Frans te spreken tijdens de les. Na iedere vier hoofdstukken volgt een révision (herhaling). Na 1 jaar Franse les met En Action hebben de leerlingen minimaal ERK-niveau A1.1 (Europees Referentie Kader) behaald en kunnen zij – als ze willen – examen doen voor het officiële Franse diploma DELF Prim voor 7-12 jarigen. 

Het tekstboek ziet er vrolijk uit. In bijna elk hoofdstuk staat wel een strip!”, Hidde, 12 jaar.

Voorbeeldpagina tekstboek Eventail-Junior En Action 5
Voorbeeldpagina tekstboek En Action 5 (klik om te vergroten)

B. Werkboek (Cahier d’Activités)


Leerjaar 5 (groep 7 voor Nederland): ISBN 978-90-306-5491-9

Leerjaar 6 (groep 8 voor Nederland): ISBN 978-90-306-6222-8

Nb. Het boek van leerjaar 6 kan je pas gebruiken na afronding van leerjaar 5.



De opdrachten in het werkboek zijn gevarieerd en praktisch. De eerste opdracht is bijvoorbeeld het voeren van een kort gesprekje met een klasgenoot. Aan de kleine pictogrammen in het werkboek kunnen de leerlingen snel zien of het om een luister-, spreek-, lees-, of schrijfvaardigheidsoefening gaat of om een spel. De opdrachten in het werkboek worden in het Frans beschreven, met de Nederlandse (Vlaamse) vertaling ernaast. Het ziet er allemaal aantrekkelijk en verantwoord uit. Wel vind ik het onderwijsconcept een tikkeltje schools overkomen: de leerlingen moeten bijvoorbeeld klassikaal cijfers opdreunen en met hun vingers meetellen en regelmatig zinnen foutloos overschrijven.

“Je gaat gelijk oefenen met praten! Dat vind ik leuk!”

Thomas, 11 jaar.

Voorbeeldpagina Werkboek Eventail-Junior En Action 5
Voorbeeldpagina werkboek En Action 5 (klik om te vergroten)

C. Online lesmateriaal

De leerlingen krijgen ook toegang tot online lesmateriaal: Bingel.be is een een vrolijke site waar kinderen zelfstandig werken (‘bingelen’) met opdrachten en luisterfragmenten die aansluiten bij de lesstof op school. Ook is er voor zelfstandig werk een Groeiboek te bestellen.

D. Docentenmateriaal


Leerjaar 5 (groep 7 voor Nederland): ISBN 978-90-306-5489-6

Leerjaar 6 (groep 8 voor Nederland): ISBN 978-90-306-6224-2


Voor de leerkracht biedt En Action tenslotte een zeer uitgebreide docentenhandleiding in het Nederlands. De docent vindt er gedetailleerde didactische toelichting voor ieder onderdeel van de cursus. Ook opgenomen in de docentenhandleiding zijn een jaarwerkplan en kant-en-klare toetsen. Daarnaast kun je (prijzig) extra materiaal aanschaffen gericht op activerende werkvormen en differentiatie, zoals flitskaarten, audio-cd’s (met luisterfragmenten en chansons) en een uitgebreide spel- en differentiatiekoffer.

Bestelinformatie:

Je kunt de boeken van methode ‘En Action’ bestellen via een van deze Nederlandse boekhandels (met opgave van titel en ISBN-nummer):

Terug naar het overzicht Franse methodes voor groep 1 t/m 8 van de basisschool.

4 reacties op “Franse methodes basisonderwijs #1: En Action

  1. Hi stefanie,
    En Action is idd een leuke methode voor de basisschool. Wel is de methode bedoeld voor een heel schooljaar met 2 à 2,5 uur Franse les per week. Dus als jullie maar 6 lessen geven van 1,5 uur per week, kun je maar een klein deel van de lesstof uit de boeken behandelen. Ik raad je aan contact op te nemen met de uitgever.
    Hartelijke groet en succes met de Franse lessen!
    De Franse Juf

  2. Hi franse juf,

    Wij gaan lessen series geven op onze school (basisschool) in Nederland.
    Ik ga dan de Franse lessen verzorgen.
    Ik wil daarvoor de methode En action bestellen. Het gaat om 6 weken 1,5 uur les. Is een werkboek en een handleiding hiervoor voldoende?

    Groeten Stefanie

  3. Salut!
    Ik werk al geruime tijd met En Action. Een zeer goed opgebouwde en inhoudelijk sterke methode. Bovendien bij de tijd, vrolijk en uitnodigend voor kinderen in het basisonderwijs.
    Leerlingen reageren enthousiast op de lesmethode zowel het tekst- als werkboek. Je merkt wel dat het een Belgische methode is…, maar met een aanpassing links of rechts is dit helemaal geen belemmering. Met deze methode kun je direct En Action;)! Yvonne van Helvert (van Frantastique).

  4. Deze methode heb ik een jaar lang gebruikt voor kinderen uit groep 7 en 8 van een basisschool. De methode spreekt mij en ook de kinderen zeker aan!
    Het is zeer gevarieerd en bied ruimte voor extra inbreng van creatieve leerkrachten. De liedjes op de cd zijn een gezellige toevoeging, de cd met teksten en gesprekjes een must bij de lesstof. De spelkoffer heb ik niet gekocht dus nooit gezien.
    Als minpunt kan ik melden dat het tempo van de lesstof aardig snel gaat als je geen huiswerk wilt geven. Een uurtje in de week Franse les zorgt er dan voor dat er veel lesstof van de vorige les is weggezakt en je dus veel moet herhalen. Maar Frans is natuurlijk een moeilijke taal en een uur in de week is dan ook wel te weinig.
    Al met al vind ik dit de beste methode die er op de markt is.

Reacties zijn gesloten.