Webinar 17 april: Escape rooms in de Franse les

“Mijn spelen is leren. Mijn leren is spelen. Waarom zou mij dan het leren vervelen?”, Hieronymus van Alphen.

PROGRAMMA

1. Introductie, Sandra van Die & Olga Buters (Platform Vroeg Frans).

2. Kader: Escaperooms & gamification-principes.

3. Voorbeelden van geslaagde escaperooms voor VO én PO:

  • Presentatie Yaël de Boer en Renske Faber, docenten Frans van Zuyderzee Lyceum Emmeloord en CSG Liudger de Raai.
  • Presentatie Régine Engelmann, taalassistent Porta Mosana College Maastricht.

4. Ruimte voor vragen en delen van ervaringen.

5. Samenvatting & Evaluatie.

Zie: Padlet “De leukste escape rooms voor de Franse les.

Escaperoom: definitie

Een escaperoom is een interactief spel waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekt en probeert op te lossen binnen een bepaalde tijd (meestal een uur).

Bron: Wikipedia

Gamificatie (= Ludification)

Spelprincipes en motivatietechnieken uit de gamewereld toepassen in een niet-spelcontext, om menselijk gedrag  op een positieve wijze te sturen.

Bron: Wikipedia

Kenmerken gamification

  • Keuzes
  • Betekenisvol
  • Feedback op keuzes
  • Groei van de speler
  • Sociale interactie

Bron: Artikel Gamificatie in de taalles, Levende Talen Magazine 6/2019 (zie Padlet).

BON APPRENTISSAGE!

  • Enthousiast over deze bijeenkomst? Schrijf een korte review!
  • De Padlet blijft beschikbaar: lees na en voeg toe.
  • Er volgt een artikel op DeFranseJuf.nl over deze sessie.
  • Tot volgende Café & Croissant Junior-bijeenkomst!

Agenda 2021:

  • Zaterdag 29 mei: Franse les voor peuters en kleuters.
  • Zaterdag 26 juni: De leukste Franse buitenles-ideeën.
  • Na de zomer: Franse les geven in groep 7/8 & Studiedag Vroeg Frans.

À bientôt & bon week-end!