“Mijn spelen is leren. Mijn leren is spelen. Waarom zou mij dan het leren vervelen?”, Hieronymus van Alphen.
PROGRAMMA
1. Introductie, Sandra van Die & Olga Buters (Platform Vroeg Frans).
2. Kader: Escaperooms & gamification-principes.
3. Voorbeelden van geslaagde escaperooms voor VO én PO:
- Presentatie Yaël de Boer en Renske Faber, docenten Frans van Zuyderzee Lyceum Emmeloord en CSG Liudger de Raai.
- Presentatie Régine Engelmann, taalassistent Porta Mosana College Maastricht.
4. Ruimte voor vragen en delen van ervaringen.
5. Samenvatting & Evaluatie.
Zie: Padlet “De leukste escape rooms voor de Franse les.
Escaperoom: definitie
Een escaperoom is een interactief spel waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekt en probeert op te lossen binnen een bepaalde tijd (meestal een uur).
Bron: Wikipedia
Gamificatie (= Ludification)

Spelprincipes en motivatietechnieken uit de gamewereld toepassen in een niet-spelcontext, om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.
Bron: Wikipedia
Kenmerken gamification
- Keuzes
- Betekenisvol
- Feedback op keuzes
- Groei van de speler
- Sociale interactie
Bron: Artikel Gamificatie in de taalles, Levende Talen Magazine 6/2019 (zie Padlet).
BON APPRENTISSAGE!

- Enthousiast over deze bijeenkomst? Schrijf een korte review!
- De Padlet blijft beschikbaar: lees na en voeg toe.
- Er volgt een artikel op DeFranseJuf.nl over deze sessie.
- Tot volgende Café & Croissant Junior-bijeenkomst!
Agenda 2021:
- Zaterdag 29 mei: Franse les voor peuters en kleuters.
- Zaterdag 26 juni: De leukste Franse buitenles-ideeën.
- Na de zomer: Franse les geven in groep 7/8 & Studiedag Vroeg Frans.