Franse les? Plan je eigen leerproces!

ERK-niveau: A1, A2 en B1 (Leerlingen met enige basiskennis van het Frans).

Leeftijd: 14 t/m 16 jaar.

Activiteit: leren leren / formatief evalueren.

Een nieuw schooljaar gaat beginnen. Hoe zorg je voor goede resultaten bij het vak Frans? Hoe houd je bij wat je nog moet leren? En hoe weet je hoe je dit gaat aanpakken? Twee ervaren docenten Frans – Evi Leenders & Petra Voortmans – maakten een mooi boekje waarin je zelf je eigen leerproces vorm geeft en leert jezelf te beoordelen. De Franse Juf testte deze nieuwe Portfolio Frans van CPS (verschenen in augustus 2019). Lees je mee?

Handige tool

Mijn eerste indruk van het Portfolio Frans is positief: het boekje ziet er fris en overzichtelijk uit en is lekker dun (35 pagina’s). Het formaat is A4 en het is gedrukt op stevig wit papier met vrolijke steunkleuren. Het boekje bestaat uit drie onderdelen:

  • Mon passeport de langues (Mijn taalpaspoort). Hierin schrijf je informatie over jezelf – in het Frans – en stel je jezelf doelen voor de Franse les: “Hoe ga ik de lesstof aanpakken?” en “Hoe kan ik mijn resultaten verbeteren?”
  • Ma biographie (Mijn biografie). Hier vind je allerlei handige informatie: Franse standaardzinnen om in de les te gebruiken, studietips voor het vak Frans, nuttige sites en een kijkwijzer en checklist bij de 5 vaardigheden: spreken, luisteren, schrijven, lezen en gesprekken voeren. Bij ieder van de onderdelen krijg je praktische aanwijzingen en schrijf je op wat je al kan en waar je nog moeite mee hebt. Je hoeft dit niet alleen te doen: het is de bedoeling dat je docent je coacht bij het invullen.
  • Mon dossier (Mijn dossier). Hier kun je voor iedere periode van het schooljaar je resultaten bijhouden van toetsen, werkstukken en taken die je hebt gemaakt of uitgevoerd in de Franse taal. Je vindt er een onderdeel om je eigen fouten te analyseren en jezelf te evalueren. Bijvoorbeeld: heb ik goed opgelet in de les en een vraag gesteld als ik iets niet begrijp? Laat ik mij niet afleiden tijdens het leren? Leer ik de woordenschat schriftelijk of met een online overhoorprogramma? Ook is er een onderdeel dat je kunt gebruiken in de les om andere leerlingen te beoordelen bij spreekoefeningen. Zo kun je elkaar feedback geven en aanmoedigen.

Zetje in de rug

Alles bij elkaar een heel handig boekje, dat je kunt gebruiken bij iedere lesmethode Frans. Dus of jullie nu in de klas werken met Grandes Lignes, Libre service, d’Accord, Adomania of een ander lesboek voor de middelbare school…dit overzicht kun je er gewoon naast gebruiken. Het is de bedoeling dat je het iedere les meeneemt en steeds bijhoudt met hulp van je docent. Wat ik vooral handig vind, is dat je al jouw informatie over het vak Frans op één plek kunt bewaren en inzien. Dat geeft overzicht en duidelijkheid wat je te doen staat. Bovendien is het handig dat je aan andere mensen – bijvoorbeeld je ouders of bijlesdocent – kunt laten zien wat je al kan en waar je nog aan moet werken. Zo kunnen ze jou beter helpen met Frans (als jij dat wil tenminste). Helaas kun je Portfolio Frans niet los kopen. De boekjes zijn alleen als klassenset (en aanvulset) te koop. Vraag er je docent Frans dus naar. Want zo’n zetje in de rug kan iedereen wel gebruiken!

Meer informatie: Taalportfolio Frans

(Portfolio Frans is beschikbaar voor 3 niveau’s : van beginner met enige ervaring (A1), beginner met ruime ervaring (A2) tot enigszins gevorderd (B1).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *