Spel: Levend Memory

Alle kinderen krijgen een kaartje met een fruitsoort in het Frans.

ERK-niveau: vanaf A1

Activiteit / Lesidee: spreek- en luistervaardigheid

Aantal spelers: 15 à 30 

Een grappig spel om je te helpen nieuwe woorden te onthouden is levend memory. Ik speel het met mijn leerlingen op de basisschool als ze net de fruitsoorten hebben geleerd. Maar het kan ook met andere woorden, zoals kleuren, cijfers, maanden van het jaar…

 

Dit ga je leren:

  • Vocabulaire: Franse woorden leren (bijvoorbeeld van fruitsoorten);
  • Uitspraak: Franse woorden goed uitspreken.
  • Klank-tekenkoppeling: uitspraak en spelling van een woord met elkaar verbinden.
  • Grammatica: leren of een woord mannelijk is (le) of vrouwelijk (la).

 

Nodig:

  • een smartboard;
  • voor ieder kind papier en pen.

 

Voorbereiden:

  • Maak eerst samen een lijst van de woorden die jullie gaan gebruiken bij het spel. Schrijf deze woorden op het smartboard en laat de uitspraak een paar keer horen. Bij beginners is het makkelijk als het woorden zijn die lijken op Nederlandse woorden. Daarom heb ik ook voor fruit gekozen: les bananes, les citrons, les abricots…(Je kunt het spel natuurlijk ook met andere woorden spelen, zoals met cijfers, kleuren etc);
  • Let ook op welke woorden mannelijk (le) en welke woorden vrouwelijk (la) zijn. Gebruik hiervoor deze handige Powerpoint Fruit en groente :
    • roze achtergrond = vrouwelijk woord, bijvoorbeeld ‘la tomate’.
    • blauwe achtergrond = mannelijk woord, bijvoorbeeld ‘le kiwi’.

 

Zo gaat het spel

  • Wijs twee kinderen aan als spelers. De 2 spelers gaan even de klas uit.
  • Zodra de spelers de klas uit zijn, vormt de rest van de klas ‘random’ tweetallen;
  • Ieder tweetal neemt een fruitsoort in gedachten (in het Frans: zie lijst die jullie net op het bord gemaakt hebben). Zij schrijven het woord voor zichzelf op een briefje en maken er een tekening bij. Oefen eventueel samen nog een keer de uitspraak en check de juiste spelling. Zorg in ieder geval dat ieder duo een ander woord kiest;
  • Als iedereen klaar is, verspreiden de kinderen zich over de klas;
  • Dan worden de 2 spelers de klas weer ingeroepen;
  • Zij mogen om de beurt 2 kinderen aanwijzen, die hardop hun woord zeggen;
  • Is het hetzelfde woord? Dan gaan die 2 kinderen staan bij de speler die het setje gevonden heeft. Let op! Deze kinderen gaan zitten en mogen hun speler niet helpen (dus niet voorzeggen)!
  • De speler die aan het eind de meeste kinderen naast zich heeft staan, wint het spel.

 

Veel plezier! / Amusez-vous bien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *