Franse methodes basisonderwijs #4: Zoom

Zoom EMDL
Spelenderwijs Frans leren met Zoom vanaf 7 jaar.

Zoom is een lesmethode om vrolijk van te worden! Met deze methode (uit 2012) leren jonge kinderen – vanaf 7 jaar – al zingend, kleurend en spelend de basis van de Franse taal.

Dit is deel #4 in de serie Franse methodes voor het basisonderwijs.

 

 

Samenvatting Franse lesmethode “Zoom”

Zoom is een speelse methode om Frans te leren. De serie bestaat uit een tekst- en werkboek plus aanvullend materiaal voor 3 leerjaren:  Zoom 1, 2 en 3. Het lijkt me een leuke methode voor groep 4, 5 en 6 van de basisschool (of tweede, derde en vierde leerjaar in België): het materiaal is overzichtelijk, kleurrijk en gevarieerd. Ook andere leerkrachten die ik de boeken liet zien waren enthousiast: ze vonden de onderwerpen en activiteiten goed bij de leeftijdsgroep passen. Leren bestaat hier voor een groot deel uit doen: zingen, kleuren, toneelspelen en knutselen. Toch bereiken de kinderen na een jaar al een aardig niveau. Ze kunnen dan tellen in het Frans en in eenvoudige bewoordingen over zichzelf en hun leefwereld vertellen. Als de kinderen (en  hun ouders) dat willen, kunnen ze zich inschrijven voor het examen DELF Prim A1.1. Ze kunnen daarmee aantonen dat ze de eerste helft van ERK-niveau A1 (basisgebruiker) beheersen. Na 3 jaar les met Zoom is dat zelfs niveau A2. Minpuntje voor Nederlandse leerlingen is dat de onderwerpen – zoals de schoolkantine of de ‘colonie de vacances’ – niet altijd goed aansluiten bij hun Nederlandse referentiekader.  Alles bij elkaar vind ik  Zoom toch een prima methode voor kinderen van 7-10 jaar.

 

Uitgebreide methodebeschrijving:

A. Tekstboek (Livre d’élève)

ISBN-nummer: 978-84-15620-57-0 (Tekstboek Zoom 1, Niveau A1.1)

Kijk voor de ISBN-nummers van de overige delen op de site van Talenland.nl.

Het kleurrijke tekstboek van deel 1 – dat ik voor deze recensie bekeken heb – bevat 6 hoofdstukken die opgebouwd zijn uit vaste onderdelen. Ieder hoofdstuk begint met een grote kijkplaat die ruimte biedt om samen te praten over het thema van het hoofdstuk: kennismaken, feest, school, vakantie… De hoofdpersonen in het boek zijn twee Franstalige families en mascotte Zoom: een fantasiebeest met een raar stemmetje (ik vraag me af of de kinderen dit grappig vinden trouwens). Na het eerste onderdeel, wordt ingezoomd op 3 onderdelen van de kijkplaat en gaan de leerlingen actief met het thema aan de slag:Je regarde et j’écoute” (ik kijk en ik luister) of “J’écoute et je répète” (ik luister en herhaal) of “J’utilise les lettres” (ik gebruik de letters). Alle instructies zijn in eenvoudig Frans. Zo leren de kinderen spelenderwijs Franse woorden, grammatica en uitspraak. Een eenvoudige knutselopdracht vormt het sluitstuk van ieder hoofdstuk in het tekstboek.

Tekstbook Zoom1
Tekstboek Zoom 1, voorbeeldpagina: klik op de pagina om te vergroten.

 

“De thema’s en illustraties sluiten goed aan bij de leeftijdsgroep,” Juf Ramona (leerkracht groep 5/6).

 

B. Werkboek (Cahier d’Activités)

ISBN-nummer: 978-84-15620-58-7 (Werkboek Zoom 1, Niveau A1.1).

Kijk voor de ISBN-nummers van de overige delen op de site van Talenland.nl

Het werkboek van Zoom ziet er ook aantrekkelijk uit. De lay-out is rustig, de letters zijn groot en de opdrachten zijn rijkelijk geïllustreerd. Alle opdrachten zijn weer in het Frans. Handig vind ik dat de woordenlijst achterin voor ieder Frans woord een plaatje bevat. Wat betreft de uitspraak: die leren de kinderen door te luisteren naar bijbehorende CD, die  mooi is ingesproken door Franstalige volwassenen en (jonge) kinderen. Ik had alleen moeite de luisterfragmenten waarnaar in het boek verwezen wordt, terug te vinden op de CD. Aan het eind van leerjaar 1 (Zoom 1) kunnen de leerlingen o.a. in het Frans tellen, de letters van het alfabet opzeggen en kennen zij al aardig wat hoogfrequente woorden.

 

P1070320
Werkboek Zoom 1 voorbeeldpagina: klik op de pagina om te vergroten.

 

C. Online leeromgeving (Espace virtuel)

Extra, digitaal materiaal voor de leerling is te vinden in de virtuele leeromgeving van EMDL. Een deel van deze ‘espace virtuel’ is gratis openbaar toegankelijk. Voor een ander deel moet je betalen om toegang te krijgen tot de oefeningen en de filmpjes.

 

D. Docentenhandleiding (Guide pédagogique)

Het materiaal voor de docent tenslotte, bestaat uit een Franstalige docentenhandleiding (Guide pédagogique) die zowel digitaal (gratis) als op papier (tegen betaling) verkrijgbaar is.  Daarnaast kunnen docenten als extra’s een mascotte, posters, flash-kaarten, cd’s met liedjes en extra-luisterfragmenten en multi-mediamateriaal voor het digibord bestellen om hun lessen te verrijken. Een gratis beoordelingsexemplaar kun je aanvragen via de Nederlandse distributeur Uitgeverij Talenland. Het proberen waard!

 

Bestelinformatie:

Je kunt de tekst- en werkboeken van Zoom 1, 2 en 3 plus de de aanvullende materialen van deze methode online bestellen bij de Nederlandse uitgeverij Talenland: de Nederlandse distributeur van de Franse uitgever EMDL/Éditions Maison des Langues. Voor meer informatie kun je contact opnemen met klantenservice Talenland: 088-837 7430.

Tip: kijk eens bij de verkorte versie van deze methode “Zoom Pas à Pas” . In deze versie gaan de kinderen iets rustiger door de stof heen. Bijkomend voordeel: het tekst- en werkboek zijn geïntegreerd, zodat je per leerling maar 1 boek hoeft aan te schaffen.

 Terug naar het overzicht Franse methodes voor groep 1 t/m 8 van de basisschool.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *