5 Franse escaperoom spellen voor beginners

ERK-niveau: A1/A2 (beginners).

Leeftijd: van ongeveer 10-16 jaar (en ouder).

Activiteit: lees- en luistervaardigheid, vocabulaire en Frankrijkkunde.

Op zoek naar een spannende online escaperoom voor thuis of in de Franse les? Probeer één van deze escaperooms (jeux d’évasion) voor beginners. Er zit zelfs een spel bij voor leerlingen uit groep 8! Vier enthousiaste docenten Frans – Régine Engelmann, Yaël de Boer, Renske Faber en Pim Voerman – stellen hun leukste kant-en-klare spellen ter beschikking, plus tips om zelf een escaperoom te maken. Veel plezier! Amusez-vous bien!

“Een escaperoom – jeu d’évasion – is een interactief spel waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekt en probeert op te lossen binnen een bepaalde tijd.” (Bron: Wikipedia).

TIP VOOR DOCENTEN: Wil je één van deze escaperooms spelen met jouw klas(sen)? Speel het spel van te voren zelf een keer. Dan weet je welke opdrachten en raadsels de leerlingen tegenkomen en kun je des te enthousiaster aankondigen hoe leuk de escaperoom is die je hen voorlegt!

Spel 1: Mission Louvre

  • Moeilijkheidsniveau: A1.1 (absolute beginners).
  • Leeftijd: ongeveer 10 jaar en ouder (vanaf groep 8 van de basisschool).
  • Lengte: ongeveer 30 minuten.
  • Activiteiten: vocabulaire (Franse leenwoorden), Frankrijkkunde (gastronomie, monumenten) en een klein beetje luistervaardigheid.

Help jij de dief van het beroemde schilderij De Mona Lisa te ontmaskeren? Voer de missies uit en kraak de code. Je zult zien: je weet al veel meer over de Franse taal en cultuur dan je zelf denkt! De Waalse taalassistent Régine Engelmann maakte deze leuke jeu d’évasion voor de online open dag van het Porta Mosana College in Maastricht. Daar helpt zij in opdracht van de Algemene Afvaardiging Wallonië-Brussel leerlingen spelenderwijs Frans te leren. Het spel is bedoeld voor kinderen uit groep 8 van de basisschool, maar kan ook in de brugklas gebruikt worden. Leuk weetje: 4 leerlingen van Régine spelen een rol in het spel.

Spel 2: Hôpital d’horreur

  • Moeilijkheidsniveau: A1 (beginners met enige ervaring).
  • Leeftijd: 12 jaar en ouder (vanaf de brugklas t/m 4e klas VO).
  • Lengte: ongeveer 60 minuten.
  • Activiteiten: lees- en luistervaardigheid, grammatica (ontkenning en woordvolgorde) en vocabulaire.

Of speel deze prachtig gemaakte, spookachtige jeu d’évasion! Je bent op vakantie in Frankrijk. Opeens voel je je niet zo lekker. Het lijkt je verstandig naar een dokter te gaan. Onderweg zie je een vreemd ziekenhuis. Je gaat naar binnen…maar kom je er wel weer uit? Nee dus, niet zonder de codes te vinden. Daarvoor moet je opdrachten uitvoeren, zoals sleutels zoeken, briefjes lezen, vragen van een dokter begrijpen en allerlei andere raadsels oplossen. Dit spel werd gemaakt door twee jonge docenten: Yaël de Boer en Renske Faber. Zij maken vaker escaperooms voor hun leerlingen, zoals ook ‘Le monde francophone’ hieronder. Hun leerlingen op het Zuyderzee Lyceum Emmeloord en scholengemeenschap CSG Liudger de Raai zijn superenthousiast over de spellen. En terecht!

Spel 3: Le Monde francophone

  • Moeilijkheidsniveau: A1/A2 (beginners met wat meer ervaring).
  • Leeftijd: 12 jaar en ouder (vanaf brugklas t/m 4e klas VO).
  • Lengte: ongeveer 60 minuten.
  • Activiteiten: leesvaardigheid en kennis van de Franstalige wereld.

De Franse keizer Napoléon is zijn hoed kwijt geraakt. Zonder zijn hoed kan hij de wereld niet redden. Help Napoleon door codes te verzamelen tijdens een digitale reis door Le monde francophone (de Franstalige wereld): je reist van Europa naar Canada en van Noord-Amerika naar de Cariben en eindigt in Afrika. Om een code te krijgen, moet je opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld door een tekstje te lezen, een muziekvideo te luisteren of door een quiz te spelen. Onderweg kom je Napoleon tegen en krijg je hints. Als je de opdrachten hebt volbracht en alle codes hebt gevonden, ga je naar de kluis. Het team dat als eerste de juiste eindcode invoert, vindt de oplossing (la solution) en wint het spel. Ook dit leuke spel werd gemaakt door Yaël de Boer en Renske Faber.

Spel 4: Les Catacombes de Paris

  • Moeilijkheidsniveau: A2/B1 (enigszins gevorderden).
  • Leeftijd: 14 jaar en ouder (vanaf 2e t/m 6e klas VO).
  • Lengte: ongeveer 50 minuten.
  • Activiteiten: leesvaardigheid en Frankrijkkunde.

Help mee jullie docent Frans te vinden, die op avontuur is gegaan in de Catacomben van Parijs (de beroemde ondergrondse begraafplaatsen van de Franse hoofdstad). Alleen als jullie gezamenlijk achter alle geheimen komen en alle raadsels van deze escapegame oplossen, kunnen jullie hem/haar nog redden. Die opdracht is pittig, kan ik je verklappen. Deze spannende jeu d’évasion is gemaakt door Pim Voerman, docent Frans op het Amsterdams Lyceum en lid van de Didactiekcommissie van de Vereniging Levende Talen. Wist je trouwens dat de Didactiekcommissie veel meer mooi Frans lesmateriaal maakt? Je kunt bijvoorbeeld nog een extra escapegame opvragen (voor een klein prijsje): La mort mystérieuse de Jacques Vaché. Maar ook kant-en-klare opdrachten bij leesboekjes en populaire Franse films (zoals Les Hirondelles de Kaboul, Ma vie de courgette en Dilili à Paris).

Spel 5: AEGA

  • Moeilijkheidsniveau: A2/B1 (enigszins gevorderden).
  • Leeftijd: 14 jaar en ouder (vanaf 2e t/m 6e klas VO).
  • Lengte: 45 minuten.
  • Activiteiten: lees- en luistervaardigheid en kennis van de Franstalige wereld.

Tenslotte nog een laatste, bijzondere escaperoom van Cavilam Vichy/Alliance Française, uitgebracht in maart 2021: AEGA. Het is een jeu d’évasion waarbij de spelers een reis maken door de Franstalige wereld. Het science fiction-achtige spel heeft prachtige graphics en spannende muziek. De spelers krijgen precies 45 minuten om de missies de volbrengen. Tip: installeer eerst de bijbehorende gratis apps.

Zelf een escaperoom maken

Op de Padlet “De leukste escaperooms voor de Franse les” vind je behalve kant-en-klare jeux d’évasion, zoals hierboven, ook tips om zelf een escaperoom te maken. Welke software gebruik je? En belangrijker nog: welke spelprincipes en motivatietechnieken zitten er achter een goede escaperoom voor de talenles? Want een escaperoom is meer dan zomaar een spelletje. Het is een vorm van gamificatie, waarbij leerlingen in een betekenisvolle omgeving keuzes maken, feedback krijgen op hun keuzes, hierdoor groeien en leren samenwerken. Juist door het wedstrijdelement zijn de meeste leerlingen superenthousiast en doen fanatiek en geconcentreerd mee. De Padlet is gemaakt tijdens de themasessie Café & Croissant Junior van Platform Vroeg Frans (april 2021). Bekijk de Padlet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *