Top 3 Franse kinderfilms

Gastblogger Berrie de Zeeuw is docent Frans op het Pius X-College Bladel en bestuurslid vakvereniging Levende Talen en Visiegroep Buurtalen. Daarnaast is hij auteur en eindredacteur van lesmethode Grandes Lignes. Berrie was finalist Filmleraar van het Jaar 2021.

ERK-niveau: vanaf A1 (beginners en verder).

Activiteit: Franse kijk- en luistervaardigheid.

Leeftijd: ongeveer 10-14 jaar.

Dit gastblog is geschreven door Berrie de Zeeuw. Berrie is de docent Frans die iedere leerling zich zou wensen: hij laat vaak Franse films zien in zijn lessen en laat leerlingen ook zelf films maken. Bovendien deelt hij zijn kennis en ervaringen met collega’s. Daarom werd hij genomineerd als Filmleraar van het jaar 2021. Speciaal voor de lezers van De Franse Juf geeft Berrie 3 filmtips voor basisschool en de brugklas, mét opdrachten voor de les. Ook geschikt als familiefilms, om gezellig samen thuis te kijken. Bon visionnage!

3 Franse filmtips

Le nouveau

Le nouveau bevat interessante thema’s, zoals nieuw zijn, pesten en vrienden maken.

Le nouveau (de nieuwe) is een film uit 2015, die erg geschikt is voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool of brugklas, omdat hij goed aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Bovendien komen er interessante schoolthema’s aan bod: nieuw zijn, je plek vinden, pesten en vrienden maken. De DVD is – met Nederlandse ondertiteling – onder andere te koop via Bol.com.

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

Weliswaar een wat oudere film, maar hij kijkt nog steeds lekker weg. Bovendien erg geschikt voor gebruik in de klas, omdat je de film kunt koppelen aan de Franse cultuur en het vak geschiedenis. Ook kun je er strips bij betrekken. Ook deze film kun je als DVD mét Nederlandse of Engelse ondertiteling kopen o.a. bij Bol.com of Amazon.nl.

Les vacances de Mr. Bean


Hoewel in de film Engels wordt gesproken (Mr. Bean’s Holiday), kan de docent er ook voor kiezen om de Franse versie te kijken. Mr. Bean behoeft verder geen toelichting, humor gegarandeerd! Daarnaast is de film cultureel erg interessant, aangezien heel wat Franse regio’s en typisch Franse gebruiken aan bod komen. Je kunt de tweetalige DVD – met Nederlandse ondertiteling – onder andere kopen bij Bol.com of bij Amazon.fr.

Geschikte opdrachten

De ‘jeugd van tegenwoordig’ is erg audiovisueel ingesteld. Al op zeer jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met beeld en pubers zijn vaak niet meer bij het scherm weg te slaan. Als je leerlingen wilt motiveren, zet dan dus in op beeld. Het belangrijkste is dat de docent de leerling nieuwsgierig maakt. Dit kan bijvoorbeeld door de filmtrailer te laten zien. Het voordeel hiervan is dat deze vaak al enkele hoogtepunten uit de film bevat. Een docent kan er ook voor kiezen om de eerste paar minuten van een film te laten zien of zelf een bepaalde scène te selecteren die goed aansluit bij de lesstof of die spannend is waardoor leerlingen getriggerd worden en zelf het vervolg willen zien. De docent kan het fragment vooraf inleiden en enkele kijkvragen bedenken, bijvoorbeeld over een mogelijke afloop. Dit natuurlijk zonder te ‘spoilen’! Docenten kunnen er ook voor kiezen om een hele film te laten zien, hierbij is het wel belangrijk dat dit de moeite (lees: de tijd) loont! Bedenk dus nuttige opdrachten, het liefst waarbij zowel de inhoud van de film als de Franse taal aan bod komen. Een opdracht wordt nog interessanter als er ook maatschappelijke of culturele aspecten worden bevraagd. Een aantal leuke voorbeelden daarvan vind je hieronder.

  • Het is nuttig leerlingen een woordenlijstje te laten maken van Franse woorden die in de film voorkomen en hun vertaling. Deze opdracht leent zich bovendien goed voor het beginnersniveau.
  • Daarnaast kun je de personages uit de film bevragen. Een geschikte opdrachtvorm voor ERK A1-niveau is bijvoorbeeld het noteren van karaktereigenschappen in het Frans (bijv. beau, grand, sympa).
  • Je kunt ook groepjes maken en enkele personages onder de leerlingen verdelen. Elk groepslid let dan specifiek op een bepaald personage. Na het bekijken van de film kunnen de aantekeningen naast elkaar gelegd worden.
  • Een andere mogelijkheid is dat de docent een samenvatting van de film maakt, maar met enkele woorden weggelaten (gatentekst). De leerlingen vullen aan.
  • Tenslotte is ook altijd leuk om iets met het kleurgebruik of de muziek in de film te doen. Ook dat kan prima voor het beginnersniveau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *