Vraag van vandaag-raadsels over Parijs!

Activiteit: Microles over Frankrijk.

Kerndoel: Wereldoriëntatie.

Leeftijd: 10-12 jaar (groep 7/8).

Wil je jouw leerlingen nieuwsgierig maken naar de Franse taal en cultuur? Probeer eens een van mijn Vraag-van-vandaag-raadsels! Ik heb een voorbeelden gemaakt over Parijs: een kant-en-klare presentatie mèt antwoorden voor een microles.

In dit blogbericht vind je twee Vraag van vandaag-raadsels over Parijs, die ik gemaakt heb voor groep 7/8 van de basisschool. Het zijn kant-en-klare presentaties die je zo kunt gebruiken in de klas met leuke weetjes, foto’s en filmpjes. Zo laat je je leerlingen even over de grens kijken en snuffelen aan de Franse taal en cultuur. Veel plezier!

ZO WERKT HET:

Vraag-van-vandaag’-raadsels zijn een nieuwe onderwijshype in Nederland. De methode is overgewaaid uit Zweden, waar leraar Mikael Hermansson een originele manier bedacht om de nieuwsgierigheid van zijn leerlingen te prikkelen. Hij noemde de methode ‘Grej of the Day’ (GOTD), wat ‘Ding van de Dag’ betekent. De werkwijze is heel simpel:

  1. Raadsel: geef je leerlingen een kort raadsel mee naar huis (deze vind je op pagina 1 van de presentaties hieronder).
  2. Microles: verzorg de volgende dag een microles ‘met een Wow!-factor’ van maximaal 10 minuten over het onderwerp. Leerlingen luisteren en vullen aan.
  3. Navertellen: vraag je leerlingen thuis aan minimaal 1 ouder (of andere volwassene) de leukste dingen na te vertellen die ze tijdens de microles geleerd hebben. Door na te vertellen, onthouden ze beter èn vergroot je de ouderbetrokkenheid.

BEKIJK DE PRESENTATIE:

Vraag-van-vandaag-raadsel: de Eiffeltoren (PDF) 

Extra tips!